Creativiteit, vakmanschap en innovatieve oplossingen. Dat is de basis van Hemink. Essentieel in de continu veranderende vastgoedwereld. Tegelijkertijd worden deze elementen steeds schaarser. Hemink anticipeert hierop. Nu al. Met een directieteam dat ervaring en de nieuwste expertise combineert, is de organisatie klaar voor de nabije én verre toekomst. En dat met het behoud van het Hemink DNA en de cultuur. Hoe? Daar gaan we graag, in enkele artikelen, op in. In deel 3 Dennis Strikker en Niels Degenhardt, verantwoordelijk voor de vestigingen Holten en Nijkerk. Over vertrouwen, vooroplopen en vakmanschap.
Dennis, directeur Holten, deed al heel wat ervaring op bij o.a. een bouwbedrijf, adviesbureau en woningcorporaties. Nu zit hij aan de andere kant van de tafel: “In de loop der jaren kwam ik Hemink vaak tegen vanuit mijn positie als manager Vastgoed en sprak regelmatig met de directie. Vorig jaar was er plots dat allesbeslissende gesprek met Jan van den Berg en (mijn oud-collega) Rutger Vrielink over mijn eigen toekomst. Na vier koppen koffie en een uitsmijter werd het contract getekend. Sindsdien ben ik – met veel plezier – lid van de Hemink-familie.
“Na vier koppen koffie en een uitsmijter was mijn contract geregeld.”
Dennis Strikker
Voorbereiding
Over zijn onboarding: “Ik trof een organisatie met gedreven mensen, die samen van elk project iets moois willen maken. Collega’s die met elkaar meedenken in een informele sfeer. En een bedrijf dat volop in ontwikkeling is en daar hoort een continue optimalisatie van de structuur bij. Van het verder formaliseren van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden tot planning, voorbereiding, monitoring en nacalculatie. Kwaliteitsbewaking is het kloppende hart. Dat geeft inzicht en informatie voor weloverwogen beslissingen.”
De nieuwe directiesamenstelling is een goed voorbeeld van zo’n beslissing. Dennis: “Het is anderhalf jaar voorbereid en tot in detail uitgewerkt. Aan alles is gedacht en dat maakt het zowel intern als extern een logische stap. Voor collega’s een bevestiging dat Hemink een toekomstbestendige organisatie is, waar veel mogelijkheden zijn om door te groeien. Voor opdrachtgevers is het interessant dat Hemink de laatste ontwikkelingen niet alleen volgt, maar ook de trend durft te zetten.”
Oplossen
Niels werkt alweer drie jaar bij Hemink en brengt de nodige ervaring in o.a. woningcorporaties en nieuwbouw mee: “Ik was vanaf het begin betrokken bij het opzetten van de vestiging in Nijkerk en kreeg daarbij alle vrijheid en ruimte om mee te denken, ook richting de toekomst. Als opdrachtgever vond ik het prettig samenwerken met Hemink. Een no-nonsense bedrijf, met mensen die staan voor wat ze zeggen. Als er al eens iets misgaat, lossen ze het op. Ook toen ik bij een andere vastgoedontwikkelaar ging werken, hielden we contact. In die tijd zag ik Hemink werken aan een groot verduurzamingstraject. Ik ben vanuit interesse een bak koffie gaan drinken en voor ik het wist kwam de vraag wanneer ik kon beginnen. Die korte lijnen bevallen mij goed. En ook de bevlogenheid is kenmerkend voor Hemink. Mensen werken vanuit passie. Van oudsher is het een bedrijf met focus op de operatie. Dat is natuurlijk nog steeds het DNA, echter Hemink groeit mee met de vraag vanuit de markt. Dat is de kracht van de organisatie: anticiperen, consolideren en doorgaan. In dat proces zitten we – met de groeiende omvang van het bedrijf – volop. Mensen die bij Hemink werken willen altijd een oplossing bieden.
Het is fijn dat de structuur nu staat. En dat het eigen karakter van het bedrijf behouden blijft. Want de organisatie mag dan snel gegroeid zijn, ze is (gelukkig) wel ‘plat’ gebleven!”
“De organisatie mag dan wel gegroeid zijn, de structuur is (gelukkig) wel ‘plat’ gebleven!
Niels Degenhardt
De vestiging in Nijkerk staat inmiddels als een huis. Er werken (inclusief vaklieden) zo’n 50 mensen. En daarmee zet Hemink in op verdere groei, landelijke dekking en een stevige positionering. Samen met de overname van PHG Zaandam kunnen projecten in de regio op een efficiënte en duurzame manier worden bediend.
Anticiperen
Dennis en Niels voelen zich thuis in het nieuwe directieteam. Dennis: “We vullen elkaar aan. We hebben dezelfde ambities en energie. Met de nieuwe organisatiestructuur is er meer slagkracht. Zo zal de verduurzamingsvraag de komende jaren veranderen. Daar anticiperen we nu al op. Circulair bouwen is de toekomst. Met die kennis al aan boord kijken we, samen met partners, hoe we hierin voorop kunnen lopen.”
Oplossing
Wat kan er nog verbeterd worden? Niels: “We horen het vaak: Hemink is een fijne partij om mee samen te werken. We zijn niet alleen goed in het verduurzamen van woningen, maar gaan ook op een positieve, empathische manier om met mensen. Dit unique selling point mag best wat meer voor het voetlicht gebracht worden. We werken echt vanuit een intrinsieke waarde.” Dennis vult aan: “We zijn geen prijsvechter. We gaan voor kwaliteit en dat maakt, zeker op de lange termijn, voor opdrachtgevers het verschil. Want als je kiest voor Hemink haal je wel de mensen in huis die altijd een oplossing vinden hè!”
Snel geregeld
De heren blikken vooruit. Hoe ziet Hemink er over vijf jaar uit? Niels: “Nog steeds als een stabiele organisatie met een solide basis. Die weloverwogen bepaalt waar zij haar energie in steekt. Hemink zet echt in op langdurige samenwerkingsverbanden, zowel met opdrachtgevers als uitvoeringspartners. En met vertrouwen in de eigen kracht, uitstekende – gewaardeerde – vaklieden en veel kennis. Hemink zal nog meer verschillende diensten aanbieden en voorop blijven lopen. Als betrouwbare partner met een voortdurend optimaliserende structuur. En tegelijkertijd de ruimte om ‘unieke dingen’ te doen, passend bij het DNA. Want ook over vijf jaar kunnen dingen onder het genot van een kop koffie snel geregeld worden. Met of zonder uitsmijter.”
Dit artikel is onderdeel van een vierdelige serie interviews met de nieuwe directie. Lees ze allemaal:
Deel 1: Ruimte voor de nieuwe generatie
Deel 2: Een gezonde vis zwemt tegen de stroom in
Deel 3: Altijd een oplossing
Deel 4: Gezamenlijk DNA: win-win voor opdrachtgevers en medewerkers
Tekst: Margreet Koster | Communicatieschakel