Creativiteit, vakmanschap en innovatieve oplossingen. Dat is de basis van Hemink. Essentieel in de continu veranderende vastgoedwereld. Tegelijkertijd worden deze elementen steeds schaarser. Hemink anticipeert hierop. Nu al. Met een directieteam dat ervaring en de nieuwste expertise combineert, is de organisatie klaar voor de nabije én verre toekomst. En dat met behoud van het DNA en de cultuur. Hoe? Daar gaan we graag, in enkele artikelen, op in. In deel 4 Peter de Jager, directeur Painting Holland Groep Zaandam en Dennis Schasfoort, CFO Hemink Groep. Over Tukkers, talent en toekomstperspectief.
Peter is, zoals hij dat noemt, “geboren en getogen in de verf”. Zowel zijn opa als vader zaten in het schildersvak. Hoewel de jonge Peter dit absoluut niet ambieerde, kruipt het bloed ook hier waar het niet gaan kan. Zo belandde hij, na een studie commerciële economie, toch in het bedrijf van zijn vader: “Die ‘zoontje-van-de-baaspositie’ was niets voor mij. Na twee jaar vond ik een nieuwe baan bij Painting Holland in Zaandam. Daar werk ik nu al dertig jaar, waarvan de laatste tien jaar als directielid.”
Dennis begon met een opleiding tot registeraccountant en werkte zo’n vijftien jaar bij Deloitte. Tijdens zijn talrijke controleopdrachten leerde hij heel wat bedrijven in binnen- en buitenland kennen. Mooi ‘detail’: tijdens een van zijn reizen ontmoette hij zijn vrouw in het fraaie Luxemburg.
Vanuit Deloitte maakte Dennis de overstap naar een ‘grotekrantenuitgever‘ en was daar betrokken bij diverse overnames. Toen deze uitgeverij met het hoofdkantoor verhuisde naar Amsterdam, besloot Dennis – Tukker in hart en nieren – als zzp’er verder te gaan en in zijn eigen regio te blijven wonen. En zo belandde hij – als interim controller – bij Hemink. Hij zette een nieuw managementinformatiesysteem op en werd betrokken bij complexe verduurzamingsprojecten en overnametrajecten, waaronder de samenwerking met NIBC, Brandex en natuurlijk Painting Holland.
Na enkele verlengingen van zijn interim klussen kwam de vraag of hij zich wilde binden aan Hemink. Dennis hoefde er niet lang over na te denken: “De Hemink Groep past als een jas. Een mooi bedrijf met meer dan 330 mensen dat de pioniersfase allang achter zich heeft gelaten. Het biedt dynamiek, ambitie en volop mogelijkheden in de markt om nog verder te groeien. We moeten snel schakelen in een complexe organisatie waarbij de lijnen toch kort blijven. Het is mooi om hierin te participeren en mijn financiële expertise in te zetten om het met elkaar steeds beter te doen.”
Tukkers
Peter: “Drie jaar geleden kwam ik de mensen van Hemink voor het eerst tegen op een groot project in Zaandam. Ik vroeg me oprecht af wat die Tukkers bij ons in de regio te zoeken hadden… Maar dat duurde niet lang. Toen Hemink een jaar later Painting Holland, met alle 70 medewerkers, overnam, was het gevoel direct goed. Dat kwam mede door de herkenbare cultuur in beide bedrijven én de overeenkomsten. Beide organisaties zijn gestart als schildersbedrijf en werden opgebouwd door mensen die ooit zelf als schilder bij het bedrijf werkten. Dat betekent – gelukkig – nog altijd een fijne, no-nonsense cultuur, die past bij een familiebedrijf. En de sterke overtuiging dat dit DNA nooit verloren mag gaan.”
Swimming lane
Dennis beaamt dit: “Zonder een gezamenlijke cultuur kun je geen strategie afstemmen.” Als eindverantwoordelijke voor de financiële gang van zaken van de Hemink Groep draagt hij ook zorg voor het samenvoegen van de financiële en ICT-systemen: “Bij ICT zijn we al een heel eind. Een verrassend natuurlijk proces waar het team graag aan meewerkt en proactief ideeën inbrengt. Iedereen ziet de voordelen, ook omdat we samen nog verder willen groeien. Veel zaken zijn al geoptimaliseerd. Om processen af te stemmen moet je zorgvuldig te werk gaan. Je kunt niet alles in een keer veranderen.” Peter erkent dit: “Dat duurt soms wat langer en dat is even wennen.”
Dennis vult aan: “Voor onze projecten werken we met een standaard uniform proces. Het werken volgens dit uniforme proces heeft hoge prioriteit. Zie het als een ‘swimming lane’. Je ziet precies waar iedereen ‘zwemt’ in het proces. Ook is helder wat ieders taken en verantwoordelijkheden zijn. Zo kun je tijdig bijstellen en optimaliseren. Er is realtime inzicht in elke fase. Compleet met controlemomenten in elke ‘lane’, zogeheten ‘rode’ en ‘groene’ verkeerslichten, eventuele ‘opstoppingen’ en leermomenten. Een professionaliseringsslag waar ook onze opdrachtgevers enthousiast over zijn.”
Die aanpak past bij de ambities van Hemink. Dennis: “We hechten aan relaties. Daarom doen we liever geen eenmalige aanbestedingen. We investeren in de samenwerking met onze klanten, vanuit onze rol als sparringpartner. Ons doel is het aantal opdrachtgevers, samenwerkingspartners én ons aanbod verder uit te breiden.”
Grote broer
Peter: “Hemink heeft enorm veel kennis en ervaring met verduurzamings- en renovatieprojecten. Daar lag voor PHG juist een uitdaging. De overname betekent dus ook voor PHG extra mogelijkheden. We kunnen nu veel beter inspelen op de ontwikkelingen in de markt. Snelle stappen zetten: in de samenwerking, met partners en opdrachtgevers. Hemink is onze ‘grote broer’ die heel wat kennis, expertise en capaciteit inbrengt. We merken dat opdrachtgevers deze stap waarderen. Het heeft ook invloed op onze medewerkers. Er zijn meer mogelijkheden om door te groeien en je talenten te ontwikkelen, er is rust. Hemink is een interessante werkgever.”
Dennis vult aan: “De samenwerking wordt steeds verder uitgebreid, diverse ondersteunende afdelingen werken nu samen en ook in de werkoverleggen is meer structuur aangebracht. Er is wederzijds vertrouwen en respect. Samen gaan we voor de toekomst! De chemie is er zeker, de eerste gezamenlijke feesten hebben we al gevierd. Daar kijken we met veel plezier op terug.”
Dan rest alleen nog de taal. Peter vertelt dat hij best moeite heeft iets van het Twents te begrijpen. “Maar als ik ze niet versta, praat ik gewoon West-Fries terug.”
Dit artikel is onderdeel van een vierdelige serie interviews met de nieuwe directie. Lees ze allemaal:
Deel 1: Ruimte voor de nieuwe generatie
Deel 2: Een gezonde vis zwemt tegen de stroom in
Deel 3: Altijd een oplossing
Deel 4: Gezamenlijk DNA: win-win voor opdrachtgevers en medewerkers
Tekst: Margreet Koster | Communicatieschakel