Creativiteit, vakmanschap en innovatieve oplossingen. Dat is de basis van Hemink. Essentieel in de continu veranderende vastgoedwereld. Tegelijkertijd worden deze elementen steeds schaarser. Hemink anticipeert hierop. Nu al. Met een directieteam dat ervaring en de nieuwste expertise combineert, is de organisatie klaar voor de nabije én verre toekomst. En dat met het behoud van het DNA en de cultuur. Hoe? Daar gaan we graag, in enkele artikelen, op in. In deel 2 directeur Klant en Markt Debora Citgez en ketenregisseur Bart Steenbergen.
Debora Citgez begon 14 jaar geleden bij Hemink als commercieel medewerker: “Toen was Hemink een bedrijf dat zowel afbouw als onderhoud deed. Door ontwikkelingen als de bouwcrisis, prefab bouwen etc. werd besloten ook in te zetten op verduurzamings- en renovatieprojecten. Het bedrijf veranderde snel. De samenwerking met ketenpartners kreeg vorm. Mijn verantwoordelijkheid groeide in de loop der jaren. Hemink past bij mij: eigenwijs, dynamisch, creatief, betrokken, no-nonsense: en alles is mogelijk. Als je een goed idee hebt, krijg je de ruimte dit uit te voeren.”
Het concept van eigen bewonersconsulenten is ontstaan uit een initiatief van Debora. Zij experimenteerde zelf met de rol in een project, wat positief werd ontvangen. Tegenwoordig stuurt ze een team van tien eigen bewonersconsulenten aan.
“Een goed idee wordt snel werkelijkheid. Dat is de dynamiek bij Hemink!”
Debora Citgez
Een idee wordt dus snel werkelijkheid. Dat beaamt ook Bart. Hij werkt – met tussenpozen – zo’n 28 jaar bij Hemink. Bart begon als calculator en ontwikkelde zich in zowel uitvoering als RGS. Die afdeling hielp hij mede opzetten.
“Ik heb mijn werk altijd kunnen doen zoals ik dat graag wil. Hemink is mijn ‘podium’. Ik vind het leuk om in deze fase overkoepelend bezig te zijn vanuit mijn rol als ketenregisseur. Het is gaaf om kennis te delen en met elkaar steeds weer te onderzoeken hoe het nog beter kan. Wat mij enorm aanspreekt bij Hemink is dat we altijd de aanjager in de markt willen zijn. En daarin te durven investeren. In concepten, in systemen, in mensen, in relaties, etc. Samen ben je immers sterker. We zijn geen standaardbedrijf. De klik is er direct. Of niet.”
“We willen altijd de aanjager zijn en durven daarin te investeren!”
Bart Steenbergen
Bart en Debora beamen dat ze vaak ‘in het diepe zijn gegooid’ en dat hen dat – in positieve zin – heeft gevormd. Bart: “We ontwikkelden ons samen met hetzelfde doel voor ogen. Een gezonde vis zwemt tegen de stroom in. En dat kenmerkt ons.”
De groei van Hemink betekende ook dat een bredere expertise nodig was op elk niveau. Debora: “Er is nu een prima mix van mensen met een brede kennis en ervaring. Samen ga je, ondanks je verschillen, voor hetzelfde doel. Zo kun je krachtiger naar buiten treden. Met Twentse nuchterheid, maar zeker ook met trots!” licht Debora toe.
Integrale aanpak
Bart: “De organisatie is volop bezig met de volgende stap. De opgave voor morgen is immers de integrale aanpak. Daarom zetten we actief in op een nog verdere verbreding van zowel onze eigen expertise als de samenwerking met nog meer verschillende partners. Hemink staat inmiddels niet voor niets bekend als dé ‘one-stopshop’ voor vastgoedonderhoud. Van planvorming tot meerjarenbegroting en uitvoering hiervan. Van EPW-berekening tot daadwerkelijke verduurzaming. En van brandveiligheidsadvies tot de complete afbouw van een nieuwbouwproject. Vanzelfsprekend maken we daarbij gebruik van de nieuwste technieken en tools, o.a. voor het slim inzetten van data. Synergie, vanuit de fundatie van Hemink.
Korte lijnen, strakke communicatie. En dat blijft zo. We bieden onze opdrachtgevers een vast klantteam. Iedereen in dat team is van alles op de hoogte. Dat werkt efficiënt. Verder laten we zowel planmatig onderhoud als verduurzaming steeds naadlozer op elkaar aansluiten.”
Tegen de stroom in
Debora: “De focus ligt op een breder aanbod, diversiteit in het werk en circulariteit. Ook de rol van de opdrachtgever verandert. We nemen hen graag steeds meer uit handen. Want wij weten als geen ander waar voor opdrachtgevers en leveranciers de uitdagingen zitten en hoe groot hun opgave is. Flexibiliteit blijft altijd ons uitgangspunt. We passen ons aan aan de markt, ook als we tegen de stroom in moeten zwemmen. En we zijn ons er voortdurend van bewust voor wie we het doen: voor de bewoners van al die mooie projecten. Het is heel bijzonder om – samen met onze partners – deze mensen een comfortabele woonomgeving te kunnen bieden.”
Bart vult aan: “Een dergelijke ontwikkeling zagen we al bij het RGS in onderhoud, ook daar vervullen we de rol van sparringpartner en samenwerkingspartij. Het is interessant om opdrachtgevers uit te dagen en te verrassen. Ook op een bijzondere manier. Zo staan we inmiddels bekend om onze ludieke aanpak bij o.a. partnerselecties en teambuilding in samenwerkingen.”
Debora: “Ik vind dat we nog trotser op onze organisatie mogen zijn. Als een opdrachtgever bij ons op bezoek komt zijn ze meer dan aangenaam verrast over de omvang en professionaliteit van zowel onze locatie, de mensen als onze aanpak. Ook onze open cultuur draagt daaraan bij. We willen graag die platte, informele organisatie blijven, voor zowel de medewerkers als de opdrachtgevers.”
Debora en Bart waarderen het dat de eigenaren vanuit hun visie diverse mensen in positie hebben gebracht. Ze voelen zich in hun nieuwe rol dan ook als een vis in het water. En inderdaad, een die tegen de stroom inzwemt!
In deel 3:
Dennis Strikker (Directeur Holten) en Niels Degenhardt (Directeur Nijkerk)
Het effect van de veranderingen op medewerkers en opdrachtgevers.
In deel 4:
Dennis Schasfoort (Financieel Directeur) en Peter de Jager (Directeur Zaandam)
De groei van de organisatie en de toekomst.
Dit artikel is onderdeel van een vierdelige serie interviews met de nieuwe directie. Lees ze allemaal:
Deel 1: Ruimte voor de nieuwe generatie
Deel 2: Een gezonde vis zwemt tegen de stroom in
Deel 3: Altijd een oplossing
Deel 4: Gezamenlijk DNA: win-win voor opdrachtgevers en medewerkers
Tekst: Margreet Koster | Communicatieschakel